Filter

La cellule

Author : Marie de Brugerolle.
Technical details 

: 19 x 26 cm, 100 pages, softback + leporello.
Languages : French – English.
Graphc design : Fanette Mellier.
March 2016.
Isbn : 978-2-35864-086-2.
Public price : 22€.

ORDER

La cellule (Becquemin&Sagot) is an entity formed by two individuals. Two artists, Stéphanie Sagot et Emmanuelle Becquemin explore desire in the context of our post industrial, post human society, between globalisation and sustainable development, in this “glocalisation” that produces new objects, new temptations and new perversions. Infiltrating a number of territories, Stéphanie Sagot et Emmanuelle Becquemin “re-enchant” a world that, for them, is only the decor for a party on infinite loop.
La cellule (Becquemin & Sagot), a false couple of fraternal twins that play at being copies of the real, stringing along the shams and the frauds. They use the operating modes of art and its tiny world to travel, hijacking the usual codes and making art there where we would never expect to find it. Making us see something from a new angle, which is what seduction really means. Veering away from, and changing the route that has been planned, sidestepping it to consider at the world in a critical manner. Beyond jouissance, far from instant gratification, their artworks are bones coated in marshmallow.
[Marie de Brugerolle, excerpt]

With the support of Région Languedoc-Roussillon-Midi-Pyérénées, Chapelle Saint-Jacques centre d’art contemporain, Caza d’Oro, musée Calbet, Alliance française de Rio, Alexander and Olga Kamenets – Cultural fund of Alexander and Olga Kamenets – kamenets.org, Philippe Faur.

Giorgio Griffa

Authors : Bice Curiger, Giorgio Griffa, Francesco Manacorda
Technical details 

: 24,5 x 31 cm, 72 pages.
Languages : French-English.
February 2016.
Isbn : 978-2-35864-085-5.
Public price : 24€.

ORDER

The art of the italian artist Giorgio Griffa developed quietly and with impressive coherence outside the latest movements broadly outlined on the contemporary scene. At the beginning of his career Griffa nonetheless associated himself with the representatives of Arte Povera, with whom he exhibited on numerous occasions in the 1960s and 1970s. His simultaneously “minimalist” painting also displayed an affinity in particular with the group Supports / Surfaces in France.
Elegant, unprimed and unstretched, the canvases by Italian artist Giorgio Griffa offer constellations of horizontal lines and the numerals of the golden mean in a graceful and warm minimalism. Like a melody, a rhythm or a line of poetry, these painted signs in half-tones convey a certain lyricism, one that is also found in the artist’s poems.
Griffa’s raw canvases are covered with marks in pastel shades of acrylic paint, which he says “are performed by the brush, by my hand, the paint, my concentration, etc.” They attest to his admiration for the artists of ancient times, and his “feeling for the centuries-old memory of painting”. His solo show at the Fondation presents earlier as well as very recent works, including Canone aureo 705 (VVG) (2015), a breath-taking homage to Vincent van Gogh’s Starry Night of 1889.

Exhibition Giorgio Griffa, Fondation Vincent van Gogh Arles, from February 13 to April 24, 2016.

Suzanne Hetzel, Ailes, tirages numériques, 27 x 40 cm

Tirage de tête de l’ouvrage Suzanne Hetzel, Sept Saisons en Camargue.
http://www.analogues.fr/?p=8269

Suzanne Hetzel, Ailes / Calopteryx éclatant, 2015, 27 x 40 cm, tirage numérique

Suzanne Hetzel, Ailes / flamant rose, 2015, 27 x 40 cm, tirage numérique

Suzanne Hetzel, Ailes / papillon tigré du Canada, 2015, 27 x 40 cm, tirage numérique

commander un tirage photographique non encradé au choix + un exemplaire du livre signé par l’artiste au prix de 150 euros

commander un tirage photographique au choix encadré bois de chêne + un exemplaire du livre signé par l’artiste au prix de 260 euros (préciser le titre de le photographie de votre choix)

commander deux tirages photographiques au choix encadrés bois de chêne + un exemplaire du livre signé par l’artiste au prix de 450 euros (préciser le titre des deux photographies de votre choix)

commander trois tirages photographiques encadrés bois de chêne + un exemplaire du livre signé par l’artiste au prix de 600 euros

autour des œuvres de Céleste Boursier-Mougenot

Par Benoît Viguier

Que ne puis-je muer ma ressemblance humaine
En la forme de l’eau qui cette barque emmène !
Pierre de Ronsard

“Les télescopages, dans les œuvres de Céleste Boursier-Mougenot, laissent une empreinte durable chez celui qui en fait l’expérience ; une trace sensorielle, mémorielle, à la fois fragile et ténue. […]
Ces traces, ces devenirs surgissent à nouveau dans la solitude, si peuplée, de la lecture. Au détour d’une page, les mots suscitent des rapprochements instantanés et joyeux. Les «vessels» de James Joyce, à la fois vaisseaux et récipients, font résonner les bols de porcelaine avec mes propres souvenirs d’enfant. La neige du «goût de néant» de Baudelaire m’engloutit avec une grande actualité dans sa rencontre avec le poste de secours recouvert de matière blanche en expansion sur la plage de Santa Monica. Les œuvres de Céleste Boursier-Mougenot, jamais ouvertement citationnelles, et sans doute pour cette raison même, me font à leur tour saisir ces textes oubliés, ouvrant des possibles qui semblaient à tout jamais refermés.”

Publié grâce à la collaboration d’Iconoscope, Montpellier, et avec le soutien du ministère de la Culture et de la Communication, Drac Languedoc-Roussillon.

Auteur : Benoît Viguier.
Descriptif 

: 16 x 21 cm, 96 pages, broché.
Langues : français, anglais.
Parution juillet 2015.
Isbn : 978-2-35864-078-7.
Prix public : 17€.

COMMANDER

téléchargeR un extrait au format epub

Dans la même collection :
Tombeau, variation autour des œuvres de Claude Lévêque

Céleste Boursier-Mougenot, perturbations

perturbations est le deuxième ouvrage consacré à l’œuvre de Céleste Boursier-Mougenot chez Analogues. Né en 1961 à Nice, cet artiste vit aujourd’hui à Sète et présente à travers le monde ses oiseaux, piscines, poissons, plantes, guitares électriques, pianos, déplaçant et réinterprétant à chaque occasion ses installations.

perturbations conduit aujourd’hui le lecteur vers des rapports à la sculpture, à l’espace, à l’installation, au mouvement, au multimédia. L’exposition éponyme présentée aux Abattoirs à Toulouse jalonne le livre de repères et d’ouvertures vers un choix d’œuvres de Céleste Boursier-Mougenot produites depuis 2008 et exposées à la Barbican artgallery à Londres, au Musée national d’art contemporain de Séoul, au Umass Fine Arts Center à Amherst (États-Unis) ou au Musée d’art contemporain de Tokyo, mais aussi à la Maison rouge ou au Collège des Bernardins à Paris.

Publié avec les Abattoirs, Toulouse, la galerie Xippas, Paris, la galerie Paula Cooper, New York, la galerie Mazzoli, Berlin, et avec le soutien du Cnap, Centre national des arts plastiques, aide à l’édition.
Auteurs : Olivier Michelon, Emanuele Quinz, Nikola Jankovic, Emma Lavigne.
Descriptif 

: 17 x 24 cm, 224 pages, broché.
Langues : français, anglais.
Parution mai 2015.
Isbn : 978-2-35864-058-9.
Prix public : 32€.

COMMANDER PERTUBATIONS

 

Céleste Boursier-Mougenot, états seconds

états seconds présente des œuvres de 1995 à 2008, et soulève des questions incontournables de position du travail entre arts plastiques et musique. Les premières œuvres plastiques de Céleste Boursier-Mougenot s’incrivent en effet dans la suite de son expérience en tant que compositeur, de 1985 à 1994. Céleste Boursier-Mougenot entreprend alors de donner une forme autonome à sa musique en réalisant des installations.

Publié avec le Collège/Frac Champagne-Ardenne, Reims, Césaré, studio de création musicale, Reims, Frac Lorraine, Metz, Grand Café, centre d’art contemporain, Saint-Nazaire, Chapelle du Genêteil, centre d’art contemporain, Le Carré scène nationale, Château-Gontier, galerie Paula Cooper, New York et galerie Xippas, Paris.

Auteurs : Samuel Bianchini, Céleste Boursier-Mougenot, Christophe Kihm, François Quintin, Peter Szendy.
Descriptif : 17 x 24 cm, 208 pages, broché.
Langues : français, anglais.
Parution : avril 2008.
Isbn : 9782915772074.
Prix public : 32 €.

Commander

Céleste Boursier-Mougenot, rêvolutions – Pavillon français, Biennale de Venise 2015

Né en 1961 à Nice, Céleste Boursier-Mougenot vit à Sète et présente ses œuvres à travers le monde. Son travail s’inscrit dans la suite de son expérience en tant que compositeur jusqu’en 1994. Céleste Boursier-Mougenot entreprend alors de donner une forme autonome à sa musique en réalisant des installations. En 2015, il représente la France à la Biennale de Venise et conçoit l’exposition rêvolutions comme un îlot organique, avec la commissaire Emma Lavigne.

À Venise, Céleste Boursier-Mougenot ravive notre goût pour le merveilleux des jardins maniéristes italiens tout en réaffirmant sa contemporanéité et la dimension politique qui le sous-tend. Il s’agit de s’emparer des systèmes de contrôle des êtres vivants et de leurs déplacements, pour composer une œuvre poétique où l’humain semble pouvoir habiter des espaces de liberté et de beauté déviante.

Le catalogue réunit des essais de trois auteurs, Emma Lavigne, commissaire du projet, Emanuele Quinz, historien d’art, Hervé Brunon, historien des jardins et du paysage. Ces essais sont accompagnés d’illustrations de référence et prolongés par un ensemble de vues de rêvolutions composé avec le flux et le temps des œuvres comme des visiteurs.

Publié à l’occasion de l’exposition rêvolutions, Céleste Boursier-Mougenot, Pavillon français de la 56e Exposition internationale d’arts visuels – La Biennale di Venezia, 2015 et produit avec l’Institut français en étroite collaboration avec le ministère de la Culture et de la Communication – Direction générale de la création artistique (DGCA).

 

Auteurs : Hervé Brunon, Emanuele Quinz, Emma Lavigne.
Descriptif 

: 20 x 26,5 cm, 160 pages, broché.
Langues : français, anglais.
Parution 2 juin 2015.
Isbn : 978-2-35864-066-4.
Prix public : 34€.
COMMANDER

 

Semaine vol. XV

Contents :
n° 366, Semaine 24.14, L’herbier : marcher, classer, nommer le paysage, Écomusée de l’Avesnois, Fourmies ; Cent lieux d’art2, Solre-le-Château. Text. Alice Cornier
n° 367, Semaine 25.14, Où donc est passé le réel ? Florent Belda, Valérie Belin, Damien Cabanes, Philippe Cognée, Natacha Dubois Dauphin/Stéphane Vigny, Esther Ferrer, Didier Hébert-Guillon, Christian Lhopital, Loriot & Mélia, Marguerite Peltzer, Philippe Ramette, Lionel Sabatté, Ji-Yeon Sung, Chapelle de la Visitation, Espace d’art contemporain, Thonon-les-Bains. Text. Philippe Piguet
n° 368, Semaine 26.14, Sophie Matter de vous à moi – atelier résidence, Musée-château, Annecy
n° 369, Semaine 40.14, Linda Sanchez, Débattre la mesure, Centre des Humanités, Insa de Lyon. Text. François Aubart
n° 370, Semaine 41.14, Myriam Mihindou, Image et mystère, Chapelle de la Visitation, Espace d’art contemporain, Thonon-les-Bains. Text. Philippe Piguet
n° 371, Semaine 48.14, Farah Atassi, Le Portique, espace d’art contemporain, Le Havre. Text. Timothée Chaillou

Suppléments
Galeries Nomades 2014,
Institut d’art contemporain, Villeurbanne/Rhône-Alpes
n° 372, Semaine 49.14, Adélaïde Feriot, Éternelle Jeunesse, Angle art contemporain, Saint-Paul-Trois-Châteaux. Text. Paul Bernard
n° 373, Semaine 50.14, Maxime Lamarche, Les Sirènes chantent toujours faux, Espace Vallès, Saint-Martin-d’Hères. Text. Judicaël Lavrador
n° 374, Semaine 51.14, Nicolas Momein, Walk Like an Egyptian, Château-Musée, Tournon-sur-Rhône. Text. Hélène Meisel
n° 375, Semaine 52.14, Daniel Otero Torres, Amalgame, Gac, Annonay. Text. Marjolaine Lévy

Technical details : 17 x 24 cm, 176 pages, softback.
Published in January 2015.
Period : June – December 2014.
Isbn : 9-78235864-064-0.
Public price : 18 €.
Subscription 1 yeat, 3 volumes : 62 €.

oRder Subscribe

Farah Atassi

Along with canvases, brushes, and tubes of paint, other tools invade Farah Attasi’s studio: art history books, architectural magazines, exhibition catalogues. On her work table, dozens of cut-out images are painstakingly organized, classified and annotated in preparation for pictures to come. Starting out from a photograph to arrive at a painting is the first stage of Farah Atassi’s work. The artist undertakes lengthy research which often leads her in the footsteps of the European avant-gardes of the early decades of the 20th century. Amid this profusion of photographs on the artist’s desk, we can recognize here and there the grey and black motifs of Rec Room (2012), the brown and pink floor tiles of Cloakroom (2011), the meticulously painted wooden toys scattered over the tiled floors of Playroom (2012) and Workshop (2011), Workshop II (2012) and Workshop III (2012), and the herringbone motifs of Tabou (2013). By plunging into and drawing from the history of architecture, painting and design. Farah Atassi focuses on selecting images which will enable her to construct her interiors, because what is involved here is a construction game, no less. Pencilled lines to place the objects which will then haunt the pictures, then a precise gridding using adhesive to tape to ensure that the motifs are systematized—motifs which she will not remove until the very end, not without leaving one or two adhesive marks. It is now time to paint. Since 2005, Farah Atassi has been painting large format
works which depict interiors. Damp walls, uninhabited areas, a few rickety pieces of furniture, floor tiling blackened with dirt, a dilapidated
décor, a few signs of some past human presence. An endgame atmosphere, threatened by ruin. [Marjolaine Lévy, extraits]

Farah Atassi is born in 1981 in Brussels. She lives and works in Paris. She is represented by galerie Xippas and galerie Michel Rein Bruxelles. Public collections : Mac/val, Centre Pompidou, Fnac, musée de Dole.

Published with galerie Xippas, galerie Michel Rein, Bruxelles, école municipale des beaux-arts/galerie Édouard Manet, Gennevilliers, Le Portique espace d’art contemporain, Le Havre, le Grand Café, centre d’art contemporain, Saint-Nazaire, Musée régional d’art contemporain Languedoc-Roussillon, Sérignan and with the support of Centre national des arts plastiques, aide au premier catalogue.

Authors : Barry Schwabsky, Marjolaine Lévy.
Technical detail

: 24 x 32 cm, 144 pages, softback.
Languages : French, English.
Published in January 2015.
Isbn : 978-2-35864-063-3.
Public price : 28€

order

Semaine 52.14 / Galeries Nomades 2014

Daniel Otero Torres, Amalgame,
GAC – Annonay

Daniel Otero Torres maintains certain ambiguities between drawing and volume, drawing and photography, original and copy, viewer and object: amalgamation is consistently central to his approach. As the starting point of his work, a digital photographic image is composed, before being meticulously reinterpreted in pencil. For the GAC, Daniel Otero Torres presents a complete set of graphic and sculptural artworks, affirming the idea of the illusion and of the oscillation between power, fragility, and confrontations.

Semaine n°375, revue hebdomadaire pour l’art contemporain
Author : Marjolaine Lévy
Languages : French / English
Published on Friday 26.12.2014

Paper edition, 16 pages ORDER
Enhanced digital edition (epub), 16 pages, 1,79 € oRdeR
Also Available in Semaine volume XV, January 2015, 18€ ORDER

Semaine 51.14 / Galeries Nomades 2014

Nicolas Momein, Walk Like an Egyptian
Château-Musée, Tournon-sur-Rhône

Nicolas Momein uses manufactured or industrial production materials. He thus passes from animal hair to mineral wool, to padded tablecloths, etc, while undertaking a meticulous collection of objects or furniture. He regularly bases his approach on a relationship with the worlds of craft or agriculture and assigns part of the production process to professionals: their materials and knowhow thus come into contact with his own sculptural style. For the Château-Musée de Tournon, Nicolas Momein presents a body of work reflecting the last three years of his production.

Semaine n°374, revue hebdomadaire pour l’art contemporain
Author : Hélène Meisel
Languages : French / English
Published on Friday 19.12.2014

Paper edition, 16 pages ORDER
Enhanced digital edition (epub), 16 pages, 1,79 € oRdeR
Also available in Semaine volume XV, January 2015, 18€ ORDER

Semaine 50.14 / Galeries Nomades

Maxime Lamarche, Les Sirènes chantent toujours faux
Espace Vallès, Saint-Martin-d’Hères

With Maxime Lamarche, objects are combined and transformed. The artist interrelates forms and references, mixing genres, sometimes to the point of absurdity: a car floats, a boat that is no longer watertight takes to the road, a fly-case proves too heavy to move… The artist’s highly personal vocabulary finds inspiration in the world of cinema and television series and develops considerations on the status of sculpture. For the Espace Vallès de Saint-Martin-d’Hères, Maxime Lamarche tackles the practice of forging (among other subjects), surprising visitors in his own characteristic way and inviting them into his world. He thus brings the paradoxes of our society into play, according to various points of view and on different scales.

Semaine n°373, revue hebdomadaire pour l’art contemporain
Author : Judicaël Lavrador
Languages : French / English
Published on Friday 12.12.2014

Paper edition, 16 pages ORDER
Enhanced digital edition (epub), 16 pages, 1,79 € OrDER
Also available in Semaine volume XV, January 2015, 18€ OrDER